Russebransjen er full av hemmeligheter. I LåtEksperten legger vi alle kortene på bordet, og ønsker å dele kunnskapen og erfaringen vi sitter med for å åpne opp for konkurranse og ny musikk. Her kommer våre topp 5 hemmeligheter fra livet bak russemusikken.

1. Ghostproducers er helt vanlig i musikkbransjen!

Russeprodusent

En ghostproducer er en produsent som ikke ønsker å vise ansiktet sitt, eller ta creds for en låt. Denne kan ha bidratt med litt på en låt, som f.eks. å få til den riktige sounden, bygge opp en melodi eller ha skrevet vokalteksten. I noen settinger står også ghostproduceren bak hele instrumentalen, og eier dermed en større del av låten dersom vedkommende ikke er blitt kjøpt ut av prosjektet.

Det finnes utallig mange ghostproducers i Norge, og gjør du researchen din riktig kan du være heldig og finne frem til hvem som har bidratt til de forskjellige låtene du har i din spilleliste. 

2. Selv om vokalene på en låt høres ut som tomme ord, kan det være en dypere mening bak teksten.

Låtskriver i russebransjen

De fleste vokalister og låtskrivere legger en mening bak teksten som man må grave dypt etter for å finne. Dersom låten ikke har en åpenbar mening med seg, kan det være du finner denne ved å leser over teksten uten melodien i bakgrunn.

Dette er selvsagt veldig opp til individet som leser teksten, i hvilken mood vedkommende er i og hvor vedkommende er. Har eksempelvis “The Last Circus 2018” av Mike Emilio en annen betydning med seg en man først antar? 

3. Det er ikke MVA på salg av låter.

MVA i russebransjen

Russemusikk er i stor grad kulturell virksomhet i Norge, og et låtsalg ansees som en kulturell tjeneste. I henhold til merverdiavgiftsloven slipper derfor artister og produsenter å legge på MVA når de selger en låt til en russegruppe. Dette gjelder også når man kjøper låten gjennom en mellommann (eksempelvis en manager, et plateselskap eller annet), men denne mellommannen må betale MVA på sin avanse. Infoen om dette finner man i merverdiavgiftsloven § 3-7 Kunst og kultur mv.

Er du artist så er det også viktig å huske på at må man ha sitt eget enkeltmannsforetak, for å kunne fakturere en kunde (russegruppe) og holde styr på økonomien. Artisten må også skatte av inntekten den får inn. 

4. De første 30 sekundene av en låt er de viktigste!

Musikere, produsenter og vokalister lever alle av én ting i disse dager – streams. Får du ikke streams, har du lav sannsynlighet for å vokse og få tilbud om spillejobber. For at distributører som Spotify skal registrere 1 stream når en person lytter på en låt, må personen ha lyttet i minst 30 sekunder av låten for at dette skal gjelde.

Stopper man på 29 sekunder, går artisten glipp av streamen, og tjener verken en lytter eller penger på de 29 sekundene du har hørt på musikken dens. 

5. Å sette låten på repeat kan få den opp i skyene!

Ja, nokså kontroversielt, men det fungerer for veldig mange! Fikk du med deg Mads Hansens første og siste singel fra 2018 “Sommerkroppen”? Her har du et eksempel på en influencer som brukte sin fanskare til å sette låten på repeat, og fikk trolig mange millioner streams nettopp på grunn av dette. Dette kan eksempelvis gjøres ved å trykke to ganger nederst i høyre hjørne på spotify, så låten går på repeat, og la den spille av på mute over natten.

I løpet av én natt får man gjennomsnittlig 160 streams ved å gjøre nettopp dette, og dersom du har 500 000 følgere på Instagram kan du gjøre mattestykket selv på hvor mange streams du dermed kan ende opp med. 

Vi håper du har blitt noe klokere på musikkbransjen ved å lese denne artikkelen, og gleder oss til å dele flere hemmeligheter med dere. Følg med på vår Instagram når nye artikler publiseres!